Jak na možné vady a reklamace

Pokud pomyslíte že každý rok se v Itálii prodá a instaluje více než 200 milionů metrů čtverečních dlaždic, vady a reklamace jsou věcí velmi vzácnou. To je znamení že ve většině případů je kvalita materiálu, přesnost kladečského plánu, odbornost pokládky a citlivá údržba na takové úrovni, která zaručuje plnou spokojenost uživatele.
Ovšem, může se také přihodit, že se v tomto cyklu některý z článků tohoto řetězce pomýlí a objeví se nějaká závada. Někdy se to týká pouze vad estetických, v jiných případech se mohou objevit vady které zabraňují plnému a kvalitnímu užívání obložené plochy, pak se tyto plochy musí demontovat a nahradit (lze si jednoduše představit veškeré finanční a další důsledky). Nelze nikdy předem vyjmenovat všechny vady které se kvůli chybě jednoho z článku řetězce mohou objevit, proto vám dáme pouze několikrát rad, jak v takových případech nejlépe postupovat.

Co říká zákon

Občanský zákoník, v bodech, kde se upravují vztahy mezi prodávajícím a kupujícím, mimo jiné říká, jak postupovat ve věci záruky na zakoupenou věc, vůči prodejci, pokud výrobek – v našem případě dlaždice – nesplňují slíbené vlastnosti a prokazují vady.
Tato záruka může být vymáhána pouze během tzv. záruční doby a při dodržení stanovených podmínek.

Zejména:

  • reklamovat zboží během záruční doby 2 let (poté veškeré možné záruky požadované na dodavateli padají)
  • reklamovat vadu do osmi dnů po jejím zjištění (v důsledku malé zjištěné závady a jejím rychlém neodstranění by se mohla stát závada větší, ta by pak nemusela být uznána)

Příklady ze života

„Na dlaždici je malá tečka…!!!“

Jakýkoliv optický efekt na dlaždici by mohl ale nemusel být závadou kterou je možné nebo nutné reklamovat, pouze v případě že skutečně narušuje a brání svým vzhledem funkci tohoto povrchu v průběhu běžného používání, je možné provést reklamaci.
Příkladně, pokud u dlažby jsou tyto „vady“ viditelné pouze v případě, že si pro to abychom je viděli musíme kleknout na kolena, nebo jsou dokonce zjevné pouze za pomocí zvětšovací lupy, nebo v případě zvláštních světelných podmínek, není možné takové vady uznat.

„Dlažba se zničila, takže materiál je vadný“ 

Jakákoliv zjištěna vada u vydlážděného povrchu se zdá být vždy chybou dlažby (dlaždice mohou popraskat, odlepit se atd.), toto jsou viditelné vady. Ty však nemusí znamenat, že dlažba je vždy a v každém případě vadná:
Nesmíme si plést a směšovat pojmy „místa“,kde se vada objevila s „důvodem“ proč se tak stalo!
Kvalita vydlážděné plochy je závislá na technických vlastnostech dlaždice, odbornosti projektu, způsobu a kvalitě pokládky a posléze také na způsobu údržby plochy, proto také důvod k reklamaci může být dán jedním z těchto článků, a ne vždy jen samotnou dlaždicí. Příkladně, jedna a ta samá vada, kterou může být u vydlážděné plochy postupné odpadávání glazury u glazovaných dlaždic, může být způsobeno:

  • špatnou kvalitou dlaždic, pokud tyto nebudou splňovat slibované chemické a mechanické povrchové vlastnosti
  • špatnou volbou zvoleného druhů dlaždic, která byla provedena bez ohledu na to, do jakého prostoru byly tyto dlaždice použity čili neodbornost projektu
  • špatným a nedůsledným způsobem pokládky, dlaždice byly po vyspárování pozdě očištěny a bylo nutné použít příliš agresivní prostředky, nebo hrubou mechanickou sílu
  • špatnou údržbou, k čištění byly použity nevhodné chemické prostředky, které narušily povrch

Takže „diagnóza“ různých vad je vesměs velmi široká a všichni zúčastnění mohou být svým dílem za tyto vady odpovědni (vinni), včetně uživatele.

„Prodali mě vadné dlaždice, nechal jsem je položit, ale nyní požaduji vrácení nákladů…!!!“

V případě, že během otevírání obalu dlaždicemi, si všimnete, že tyto mají některé evidentní vady, čili viditelné vady zjistitelné pouhým pohledem, není možné takové dlaždice začít pokládat, je třeba se neprodleně s touto záležitostí obrátit na prodejce. Pokud budeme chtít viditelné vady reklamovat po pokládce dlaždic, tyto pak nemusí a nebudou uznány. V případě reklamace viditelné vady před pokládkou materiálu, se jedná totiž pouze o jeho výměnu, tedy pouze o krátké zpoždění stavby, pokud bychom stejnou vadu reklamovali po pokládce této vadné dlažby, jednalo by se o demolici dlažby, její umístění a převoz do sběrného dvora, nová příprava podkladů pro dláždění a nové dláždění materiálu. Nejenom časy ale především náklady s tím spojené by se pak mnohonásobně zvětšily.

„Soud nebo rozhodčí komise?“

Pokud se během používání dlaždic objeví vady, které nebyly zpočátku zjistitelné, spotřebitel je povinen neprodleně tuto skutečnost oznámit prodejci či obkladačské firmě, která práci zajišťovala a požadovat vysvětlení a odstranění těchto závad. V případě neshody se může spotřebitel obrátit na příslušný soud a v tomto případě se bude muset vyzbrojit advokáty a odbornými znalci z oboru. V těchto případech je nutné počítat mnohdy i s dobou několika let, než se doberete ke spravedlnosti a také to to stojí nemalé peníze.

Mnohem menší časovou a finanční náročnost si ovšem žádá ROZHODČÍ KOMISE složená z odborníků sídlících přímo v CENTRO CERAMICO DI BOLOGNA. Tato rozhodčí komise zvolí nezávislého odborného znalce, který prošetří všechny potřebné záležitosti a během několika měsíců stanoví výsledek šetření. Pro využití této možnosti je třeba pouze písemné shody obou zúčastněných stran (např. prodejce a kupující) kteří musí předem souhlasit s intervencí a výsledkem šetření této nezávislé rozhodčí komise.

Většina projevených vad u dlaždic se dá ovšem odstranit pouze výměnou těchto dlaždic

Všem vadám je ovšem možno předejít a zabránit.

V tomto zájmu, a tedy také v zájmu spokojeného využívání dlaždic ze strany spotřebitele, se musí spojit síly všech, tedy výrobce dlaždic a všech ostatních materiálů určených k pokládce a lepení dlaždic, prodejci, projektanti a stavitelé, obkladači ale také samotní spotřebitelé, podle pravidel které jsme se vám snažili přiblížit a popsat v tomto článku.